Upptäck Napoleon
Engagemang & framgång
På Napoleon kombinerar vi engagemang med toppmodern teknologi för att skapa produkter som står i centrum för de mest meningsfulla stunderna som människor njuter av i och runt sina hem. Vårt engagemang för att producera kvalitetsprodukter i kombination med ärlig och pålitlig service har visat sig vara en framgångsrik grund för att säkerställa företagets fortsatta snabba tillväxt.
Här började det
1976 till idag
Allt började 1976 när ett litet företag för ståltillverkning, grundat av Wolfgang Schroeter, började tillverka stålräcken i Barrie, Ontario, Kanada. Vid den tiden kunde ingen föreställa sig den otroliga framtid som låg framför Wolf Steel Ltd. Idag är Wolf Steel Ltd. Nordamerikas största privatägda tillverkare av eldstäder, grillar och HVAC-utrustning. Wolf Steel / Napoleon har idag över 2000 anställda. Produktionen finns i Kanada och Kina, där den kinesiska fabriken ägs av Napoleon med två identiska produktionslinjer.
Här började det
1976 till idag
Allt började 1976 när ett litet företag för ståltillverkning, grundat av Wolfgang Schroeter, började tillverka stålräcken i Barrie, Ontario, Kanada. Vid den tiden kunde ingen föreställa sig den otroliga framtid som låg framför Wolf Steel Ltd. Idag är Wolf Steel Ltd. Nordamerikas största privatägda tillverkare av eldstäder, grillar och HVAC-utrustning. Wolf Steel / Napoleon har idag över 2000 anställda. Produktionen finns i Kanada och Kina, där den kinesiska fabriken ägs av Napoleon med två identiska produktionslinjer.
Cirka 1 450 anställda globalt
5 anläggningar i Kanada, Mexiko, USA och Kina
150 000 m² produktionsyta
Familjeägt företag
Varför Napoleon?
Många tror att namnet kommer efter den franska kejsaren men så är inte fallet. Men varför Napoleon? Då får vi gå tillbaka till 1976 då Wolfgang Schroter och hans fru Ingrid startade företaget Wolf Steel. Vilket till en början var inriktade på stålräcken. Något som sedan gick vidare till kaminer och sedan blev grillar, gaskaminer och värmepumpar. Men är namnet efter den franska kejsaren? Nej, namnet inspirerades efter ett brännvin med namnet Napoleon. 1995 registrerades namnet Napoleon för grillar och kaminer.
Varför känner så många inte till varumärket i Sverige? Det är för att det inte kom in på svenska marknaden förens 2009, men varumärkeskännedomen ökar för varje dag. I Sverige är det Scandinavisk Spismiljö AB som har agenturen. Ett familjeföretag som grundades i Helsingborg i början på 80 talet. Något vi själva tycker är fint är att både Napoleon och Scandinavisk spismiljö fortfarande är två familjeföretag. Napoleon ägs fortfarande av samma ägarfamilj, där Wolfgang och Ingrid delar ägarskapet med sina två söner, Chris och Stephen.
Från vänster: Chris Schroeter (Co-CEO), Wolfgang Schroeter (Founder), Stephen Schroeter (Co-CEO), Ingrid Schroeter (Founder)
I Sverige har Napoleongrillar blivit populära tack vare hållbarhet, design och funktionalitet.
Vad kännetecknar Napoleon?
Grillar med passion & perfektion
Det är bland annat designen och den höga värmen som grillarna kan producera, Napoleon Freestyle har tex vunnit tester där grillen skulle gå från 0 till 250 grader, där Freestyle 425 lyckades komma upp i 250 grader på 2 minuter och 30 sekunder. (resultatet kan variera beroende på miljö och väder). Vad mer är unikt? Sizzle Zone, den keramiska bottenbrännaren som kommer upp i över 800 grader. Koltråget i gjutjärn som förvandlar din gasolgrill till en kolgrill, allt man behöver är koltråget som placeras över brännarna. Garantiprogrammen är väldigt generösa, med allt från 2 år till grillens livstid på vissa delar.